Jimny


Ahogy mindenki tapasztalja, az utóbbi években egyre jobban elterjedtek Európában és Magyarországon is a terepjárók.
Pontosabban a terepjáró külsejű autók. Hiszen az átlag vásárló leginkább a külseje és a kialakítás nyújtotta biztonság miatt vesz terepjárót, de terepre soha nem megy vele. Nyilvánvaló, hogy ami terepre ideális, az aszfalton kevésbé praktikus, így a széles vásárlói körnek készülő terepjárók sokkal inkább aszfaltra vannak optimalizálva, komoly terepre egyre kevesebb típus alkalmas.

A Suzuki közel 40 éve kezdett el terepjárókat gyártani, előbb az LJ szériát, később a világszerte népszerűvé vált SJ/Samurai különböző változatait készítették el. Természetesen ők is felismerték az igényt az aszfaltra optimalizált terepjárók iránt, ezért készült el 1989-ben a Vitara, majd később a Grand Vitara. De ezzel párhuzamosan nem állt le az igazi terepjárók gyártása sem, a Samurai mind a mai napig készül a spanyol Santana gyáraiban. A Suzuki terepjárók történelméről részletesebben itt olvashatsz!

 

1998-ban mutatták be a Jimny-t. A név nem új, bizonyos piacokon ezen a néven forgalmazták az első Suzuki terepjárót és helyenként a Samurai-t is. A modell megőrizte a Samurai pozitív tulajdonságait, és kiegészítette azokat egy sokkal komfortosabb, már-már személyautós belső térrel és utazási komforttal. Japán belpiacra egy három hengeres, 660 cm3-es, 64 LE-s turbómotorral látták el, ott a mai napig ezzel kapható. Exportra a Suzuki G13B motorjával szerelték, mely 81 LE-t teljesít. Ezt a 2005-ös modellfrissítéskor az M13A motor váltotta fel, mely dupla vezérműtengelyes. Ezen modellfrissítéskor kicsit megváltozott a belső tér és az autó frontja is. Európa más országaiban kapható 1,5-ös dízelmotorral is, sajnos Magyarországon nem.

És hogy mitől is terepjáróbb a Jimny a konkurenseknél?
Először is nem önhordó karosszériás, hanem létralvázzal rendelkezik, erre van 8 ponton rögzítve a karosszéria. Ez hatalmas merevséget ad, soha nem lesz olyan, hogy egy kitekeredett pozícióban recseg a karosszéria, ahogyan csavarodnak az oszlopok.
Másodszor a futóműve elöl-hátul merev tengelyes. Ez a legextrémebb helyzetekben is biztosítja, hogy minél több kerék érje a talajt, hiszen ha az egyik oldali kerék felüt egy úthibán, automatikusan lefelé nyomja a másik oldalt, ezzel megőrizve a tapadást.
Harmadszor rendelkezik osztóművel, mely összkerékhajtásra kapcsolva fixen, központi differenciálmű nélkül juttat hajtást az alapban hajtott hátsó tengely mellett az elsőre is. Mindehhez felezőáttétel is párosul, amellyel a kicsi motor is megfelelő nyomatékot képes átadni a hajtásnak.

Az alig 3,5 méteres külső hossz azt jelenti, hogy alig nagyobb egy Kispolskinál, így városban ideális autó. Természetesen a külső méret meghatározza a belső méreteket is, amiben a Jimny nem igazán erős. Két, nem túl széles ember kényelmesen elfér benne, a hátsó ülések ledöntése után még a csomagok számára is bőséges hely áll rendelkezésre. Négy embernek azonban csak nagyon végszükség esetén ajánlott, illetve láb nélküli ismerőseinknek ajánljuk a hátsó üléseket. A csomagtartó 4 üléssel jelképes, egy utazótáska vagy egy bőrönd belefér, de itt vége. De egy kétszemélyes tengerparti nyaraláshoz mindenképpen ideális :)

Ahogy fentebb írtuk, városban ideális az autó, a rövid tengelytáv miatt kevesebb, mint 5 méter a fordulókör sugara, a széria szervókormány segítségével gyerekjáték a parkolás, és a rövid áttételek segítségével könnyen felvehető a forgalom ritmusa.
Ugyanezen rövid áttételek országúton már kevésbé praktikusak. A motor ötödikben 80-nál 3000-et forog percenként, így a maximális utazótempója 110-120 km/h körül van, a fogyasztásbarát inkább 80 km/h körül. A végsebessége sík terepen nem haladja meg a 140 km/h-t. A fogyasztása a használat módjától és vezetési stílustól függően jellemzően 7 és 10 liter között alakul 100 km-enként, igaz, ennél terepen sem eszik sokkal többet .

Terepen pedig gyakorlatilag mindenhol elmegy, ahol egy rövid és keskeny autó elmehet. Az első és hátsó terepszögek nagyon jók, széria állapotában kb. ugyanarra képes, amire egy széria Samurai. Az egyetlen gyenge pont, hogy a rugóutak elég rövidek, így nincs túl nagy hídmozgás, de ezt könnyű orvosolni a nem is túl drágán beszerezhető emelőszettekkel. 2" (5 cm) emelést komolyabb átalakítás nélkül (a rugók és a lengéscsillapítók cseréjével) el lehet érni, ehhez forgalmaz kész szettet több gyártó is (ProComp, TrailMaster, Old Man Emu). Egy ilyen szettel már kényelmesen elfér a 215/75R15 méretű gumi, ezzel már nem nagyon akad el az ember sehol, ahol autóval egyáltalán lehetséges közlekedni.

Az összeszerelés minősége, a kopó alkatrészek élettartama tipikus japán. Nem jellemző, hogy bármiért is megálljon, és csak a kopó alkatrészeket kell cserélni, így bátran nekivághat az ember hosszabb túrának is komoly szerszámkészlet nélkül :)
A karosszéria műanyag elemei meglepően strapabíróak. Ha a normálisnál nagyobb mechanikai behatás éri őket, jellemzően akkor is csak az őket tartó patentek engednek. Bár nem olcsók a gyári patentek, de még mindig nagyságrendekkel olcsóbb pár patentet venni, mint az összetört elemeket pótolni, vagy a behorpadt lemezeket javíttatni.

A fentiek miatt, vidám, és kissé műanyag-hatású külseje ellenére egyértelmű, hogy itt nem egy terepjáró-külsejű személyautóról van szó, hanem vérbeli terepjáróról. Ez nagyban meghatározza, kinek is érdemes Jimny-t vennie. Aki a fentiek ismeretében dönt a típus vásárlása mellett, biztosan nem fogja megbánni!

 
- nyuszy



Technikai adatok


Az itt látható adatok az aktuálisan kapható modellre vonatkoznak!
A régebbi modellek a motor kivételével mindenben megegyeznek ezzel.
 
   
Méretek
Hosszúság (mm) 3645
Szélesség (mm) 1645
Magasság (mm) 1705
Tengelytávolság (mm) 2250
Nyomtáv elöl (mm) 1355
              hátul (mm) 1365
Alváz magasság (mm) 190
Legkisebb fordulási sugár (m) 4,9
Ülések száma 4
Üzemanyagtartály térfogata (liter) 40
Motor
Típus M13A, DOHC
Hengerek száma 4
Szelepek száma 16
Lökettérfogat (cm3) 1328
Furat x löket (mm) 78,0x69,5
Sűrítési arány 9,5:1
Befecskendezés hengerenkénti befecskendezés

Sebességváltó
Áttételezés 1-es 4,425
                 2-es 2,304
                 3-as 1,674
                 4-es 1,190
                 5-ös 1,000
Hátramenet 5,150
Végső áttétel 4,300
Transzfer áttétel - Magas 1,320
                        - Alacsony 2,640

Felépítmény
Kormánymű Globaid csigás, golyós
Fékek elöl Tárcsa
          hátul Önbeálló dob
Felfüggesztés elöl Merevtengelyes háromágú teleszkópos
Felfüggesztés hátul Merevtengelyes, háromágú teleszkópos
Gumiabroncs 205/70R15
Tömeg
Saját tömeg (kg) 1060
Megengedett össztömeg (kg) 1420

Teljesítmény
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/ford) 60(81)/5500
Legnagyobb nyomaték (Nm/ford) 110/4500
Maximális sebesség km/óra 140

Üzemanyag fogyasztás (EEC net)
Üzemanyag fogyasztás Város (liter/100 km) 9,3
Városon-kívül (liter/100 km) 6,2
Kombinált (liter/100 km) 7,3
CO2 kibocsátás (kombinált) (g/km) 174



    


 

Csapágy, szimmering stb. méretek, cikkszámok

 

Megnevezés Méret Cikkszám Suzuki #
Kerékcsapágy (első)   KOYO DAC4168W 09267-41001
Kerékcsapágy (hátsó) 35x72x17 KOYO DG357222DWC4
(5207RS, 6207.2ZR)
 
Kerékcsapágy-szimmering (első) 54x69x7,5/9,5   09283-54001
Féltengelyszimmering (első) 26x38x7   09283-26016
Féltengelyszimmering (hátsó) 48x62x9    
Zsugorgyűrű (hátsó kerékcsapágynál)     43485-35009
Függőcsapágy   KOYO 30302 JR 09265-15006
Lengőkarszilent (első, híd felőli, 2db/oldal)     46282-81A30
Lengőkarszilent (hátsó, híd felőli, 2db/oldal)     46282-81A00
Lengőkarszilent (alváz felőli, 1db/lengőkar)     46213-65D01
46213-76J00

Jimny Pickup

12 kép