Technika - Jimny függőcsapágy cseréje



Ha erősödő kormányrázást tapasztalsz, húz valamelyik irányba az autó, vagy ránézésre furán áll az első kerék, akkor érdemes megnézni, hogy a függőcsapágyak rendben vannak-e.
Ha az érintett kereket megemelve alul-felül megfogva kotyogás érezhető, akkor jó eséllyel itt lesz a gond.
Jelen leírás egy Jimny bal oldali képeivel van illusztrálva, a másik oldal ugyanilyen, és az SJ/Samurai esetén sincs nagy különbség (az említett csapágyak és szimmeringek is ugyanazok).

Először is fékezd be az autót, lazítsd meg a kerékcsavarokat, majd emeld fel az autót az érintett oldalon, és vedd le a kereket, ekkor láthatóvá válik a féknyereg.



Egy 12-es kulcs segítségével hajtsd ki a nyereg első csavarját (a képen a bal oldali), majd lazítsd meg a hátsót.



Ekkor a féknyerget el lehet forgatni, a hátsó csavart tengelyként használva.



A fékbetéteket kis lemezrugók tartják a helyükön, általában húzásra a betétek kiugranak, ha mégsem, csavarhúzóval lehet segíteni. Ügyelj rá, hogy a rugók a helyükön maradjanak.



(Megjegyzés: amennyiben a féket nem akarod ellenőrizni, az előző három pont kihagyható, kis ügyességgel le lehet venni egyben a féknyerget betétekkel együtt, és vissza is lehet rakni, bár kétségtelenül nehezebb úgy hozzáférni is.)

A nyerget az agyhoz két csavar tartja hátulról (lásd a következő képen).
Hajtsd ki ezeket, majd a féknyerget tedd el az útból (pl. kösd hozzá a rugóhoz).

 


Következhet a féktárcsa levétele. Ha szerencséd van, simán le lehet húzni a helyéről (esetleg egy-két középre mért kalapácsütéssel elősegítve), de ha rég nem volt szétszedve, nem biztos, hogy könnyen megadja magát. Erre az esetre találsz két menetes lyukat a féktárcsán, amibe két M8-as csavart párhuzamosan behajtva le lehet tolni a féknyerget az agyról.



Egyúttal érdemes ellenőrizni a tárcsák állapotát, az első képen lévő még rendben van, a második viszont elég rosszul néz ki, az ilyet már érdemes cserélni vagy felszabályoztatni.

 

Következhet az agykapcsoló (szabadonfutó) leszerelése.
Ötletesen módon E10-es fejű torx csavarokkal van rögzítve, ha ilyen nincs kéznél, egy 10-es kiskrovával óvatosan ki lehet őket hajtani.



Az agykapcsoló leszerelése után láthatóvá válik a féltengely vége. Ezen egy zégergyűrű található, aminek a leszedésénél nem árt egy zégergyűrű-fogó. Alatta egy téglalap alakú alátét van, ezt is vedd ki.



Hajtsd ki a féktárcsa védőlemezének négy csavarját.



Óvatosan húzd le a vákuumcsöveket.



Egy gömbfejlehúzóval kösd le a kormány rúdjait.
(Megjegyzés: ez nem feltétlenül szüséges, elegendő mértékben félre lehet hajtani akkor is, ha egyben marad.)



Az agy hátulján hajtsd ki a kis csavarokat, amik a tömítést és az azt rögzítő lemezt tartják.



Ezután jöhetnek maguk a függőcsapok, alul-felül vedd ki a négy csavart. Nem illik az alsót és a felsőt ill. a két oldalit összecserélni, mert különbözően kopnak.



Ha a csavarok kint vannak, ki lehet húzni a függőcsapokat. Szeretnek összeragadni, így van rá esély, hogy ehhez némi győzködés kelljen.
Ezen a ponton ki fog folyni a zsírból, olajból és vízből álló mocsok, úgyhogy ha tiszta környezetben dolgozol, tegyél alá tálat vagy rongyokat. Sokat.

 

Az első egy még egyben lévő, de leharcolt csapágy. A második egy kevésbé ép állapotban kikerült darab.

 

A függőcsapágyak 30302 méretűek. Lehet kapni olcsót is (pl. az előző képen látható KBS márkájú), csak nem érdemes megvenni, mert irreálisan rövid idő alatt fog rommá törni. Ajánlott a KOYO 30302 JR, vagy egyéb, minőségi darab megvásárlása.

Következhet a takarítás: töröld ki a dzsuvát az agyból, a hídtokból, húzd ki a féltengelyt, és azt is pucold le.

A függőcsapágy szétszedhető két részre, a görgőkosárra és egy külső gyűrűre. Ez a külső gyűrű még a helyén van (már ha nem tört az is össze, lásd olcsó kínai csapágy), és ezt is ki kell cserélni.



Nem mindig egyszerű kiütni, ha nem sikerül egy csavarhúzóval és egy kalapáccsal megütni a pereménél, akkor végső megoldásként szóba jöhet, hogy hegesztővel rápöttyint az ember a belső felületére, és akkor már lesz mivel kiütni.



Az új csapágy házát úgy üsd be, hogy egy fadarabbal tartod oda, és azt ütöd meg a kalapáccsal, így elkerülhetőek a sérülések.

Ha már itt jársz, érdemes kicserélni a féltengelyszimmeringet is. Ha nincs kéznél ilyen szerszám, egy erős drótból érdemes kampót hajlítani, beakasztani a szimmeringbe, majd egy hirtelen mozdulattal ki lehet rántani.
Az új szimmeringet érdemes beolajozni, majd egy megfelelő mérető fadarab vagy pl. egy 32-es krovafej segítségével kell beütni a helyére, figyelve arra, hogy biztosan ne álljon ferdén.
A szimmering hétköznapi darab, méret alapján bármelyik csapágyboltban megvehető, 26×38×7 R23/TC a neve.

Íme a kipucolt hídtok az új csapágyházakkal és szimmeringekkel.



Kezdődhet az összerakás. Tedd tele a féltengelycsuklót zsírral, majd dugd be a helyére. Kicsit játszani kell vele, hogy megfelelő magasságban legyen a túlsó vége, és becsússzon a diffibe.



Zsírozd be az új függőcsapágyakat, és tedd a helyére a felsőt. Az alsót is óvatosan illeszd a helyére, majd húzd rá a hídtokra az agyat. Az agyba előírás szerint összesen 100 ml zsír kell csak, és a gyár nem javasolja a nagyobb mennyiséget sem.
Következhet a függőcsapok behelyezése, érdemes őket körbekenni tömítőpasztával (bár ideális esetben enélkül sem szivároghatnak).
Csavarozd vissza a függőcsapokat, húzd meg őket 25 Nm-rel.
Kösd vissza a gömbfej(ek)et, húzd meg az anyát 42 Nm-rel (ha lekötötted).
Következhet a gömb tömítése. A nyílásnak a tömítésen és a takarólemezen is felfelé kell állnia.

 

Húzd meg a csavarjait 10 Nm-rel.
Tedd vissza a féltengelyre az alátétet és a zégergyűrűt.
Kösd vissza a vákuumcsöveket, tedd vissza az agykapcsolót, húzd meg a csavarjait 48 Nm-rel.
Rögzítsd a takarólemezt és a féknyereg csavarjait (83 Nm), illetve rakd vissza a fékbetéteket, húzd meg a csavart (22 Nm – ha szétszedted).

Szereld vissza a kereket, és engedd le az emelőt.


Forrás, képek: Martin Lines - www.bigjimny.com
Fordítás, megjegyzések, módosítások: nyuszy - a szerző engedélyével
2010.09.23.