-
Menü
- Suzuki 4x4
- Fórum
- Képek
- Cikkek
- Apróhirdetések
- Események
- Egyebek
- Letöltések
-
Legfrissebb képek
Technika - Jimny függõcsapágy cseréje
Ha erõsödõ kormányrázást tapasztalsz, húz valamelyik irányba az autó, vagy ránézésre furán áll az elsõ kerék, akkor érdemes megnézni, hogy a függõcsapágyak rendben vannak-e.
Ha az érintett kereket megemelve alul-felül megfogva kotyogás érezhetõ, akkor jó eséllyel itt lesz a gond.
Jelen leírás egy Jimny bal oldali képeivel van illusztrálva, a másik oldal ugyanilyen, és az SJ/Samurai esetén sincs nagy különbség (az említett csapágyak és szimmeringek is ugyanazok).
Elõször is fékezd be az autót, lazítsd meg a kerékcsavarokat, majd emeld fel az autót az érintett oldalon, és vedd le a kereket, ekkor láthatóvá válik a féknyereg.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_01.jpg)
Egy 12-es kulcs segítségével hajtsd ki a nyereg elsõ csavarját (a képen a bal oldali), majd lazítsd meg a hátsót.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_03.jpg)
Ekkor a féknyerget el lehet forgatni, a hátsó csavart tengelyként használva.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_02.jpg)
A fékbetéteket kis lemezrugók tartják a helyükön, általában húzásra a betétek kiugranak, ha mégsem, csavarhúzóval lehet segíteni. Ügyelj rá, hogy a rugók a helyükön maradjanak.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_04.jpg)
(Megjegyzés: amennyiben a féket nem akarod ellenõrizni, az elõzõ három pont kihagyható, kis ügyességgel le lehet venni egyben a féknyerget betétekkel együtt, és vissza is lehet rakni, bár kétségtelenül nehezebb úgy hozzáférni is.)
A nyerget az agyhoz két csavar tartja hátulról (lásd a következõ képen).
Hajtsd ki ezeket, majd a féknyerget tedd el az útból (pl. kösd hozzá a rugóhoz).
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_05.jpg)
Következhet a féktárcsa levétele. Ha szerencséd van, simán le lehet húzni a helyérõl (esetleg egy-két középre mért kalapácsütéssel elõsegítve), de ha rég nem volt szétszedve, nem biztos, hogy könnyen megadja magát. Erre az esetre találsz két menetes lyukat a féktárcsán, amibe két M8-as csavart párhuzamosan behajtva le lehet tolni a féknyerget az agyról.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_07.jpg)
Egyúttal érdemes ellenõrizni a tárcsák állapotát, az elsõ képen lévõ még rendben van, a második viszont elég rosszul néz ki, az ilyet már érdemes cserélni vagy felszabályoztatni.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_09.jpg)
Következhet az agykapcsoló (szabadonfutó) leszerelése.
Ötletesen módon E10-es fejû torx csavarokkal van rögzítve, ha ilyen nincs kéznél, egy 10-es kiskrovával óvatosan ki lehet õket hajtani.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_10.jpg)
Az agykapcsoló leszerelése után láthatóvá válik a féltengely vége. Ezen egy zégergyûrû található, aminek a leszedésénél nem árt egy zégergyûrû-fogó. Alatta egy téglalap alakú alátét van, ezt is vedd ki.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_11.jpg)
Hajtsd ki a féktárcsa védõlemezének négy csavarját.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_12.jpg)
Óvatosan húzd le a vákuumcsöveket.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_13.jpg)
Egy gömbfejlehúzóval kösd le a kormány rúdjait.
(Megjegyzés: ez nem feltétlenül szüséges, elegendõ mértékben félre lehet hajtani akkor is, ha egyben marad.)
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_14.jpg)
Az agy hátulján hajtsd ki a kis csavarokat, amik a tömítést és az azt rögzítõ lemezt tartják.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_15.jpg)
Ezután jöhetnek maguk a függõcsapok, alul-felül vedd ki a négy csavart. Nem illik az alsót és a felsõt ill. a két oldalit összecserélni, mert különbözõen kopnak.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_16.jpg)
Ha a csavarok kint vannak, ki lehet húzni a függõcsapokat. Szeretnek összeragadni, így van rá esély, hogy ehhez némi gyõzködés kelljen.
Ezen a ponton ki fog folyni a zsírból, olajból és vízbõl álló mocsok, úgyhogy ha tiszta környezetben dolgozol, tegyél alá tálat vagy rongyokat. Sokat.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_19.jpg)
Az elsõ egy még egyben lévõ, de leharcolt csapágy. A második egy kevésbé ép állapotban kikerült darab.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_24.jpg)
A függõcsapágyak 30302 méretûek. Lehet kapni olcsót is (pl. az elõzõ képen látható KBS márkájú), csak nem érdemes megvenni, mert irreálisan rövid idõ alatt fog rommá törni. Ajánlott a KOYO 30302 JR, vagy egyéb, minõségi darab megvásárlása.
Következhet a takarítás: töröld ki a dzsuvát az agyból, a hídtokból, húzd ki a féltengelyt, és azt is pucold le.
A függõcsapágy szétszedhetõ két részre, a görgõkosárra és egy külsõ gyûrûre. Ez a külsõ gyûrû még a helyén van (már ha nem tört az is össze, lásd olcsó kínai csapágy), és ezt is ki kell cserélni.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_20.jpg)
Nem mindig egyszerû kiütni, ha nem sikerül egy csavarhúzóval és egy kalapáccsal megütni a pereménél, akkor végsõ megoldásként szóba jöhet, hogy hegesztõvel rápöttyint az ember a belsõ felületére, és akkor már lesz mivel kiütni.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_21.jpg)
Az új csapágy házát úgy üsd be, hogy egy fadarabbal tartod oda, és azt ütöd meg a kalapáccsal, így elkerülhetõek a sérülések.
Ha már itt jársz, érdemes kicserélni a féltengelyszimmeringet is. Ha nincs kéznél ilyen szerszám, egy erõs drótból érdemes kampót hajlítani, beakasztani a szimmeringbe, majd egy hirtelen mozdulattal ki lehet rántani.
Az új szimmeringet érdemes beolajozni, majd egy megfelelõ méretõ fadarab vagy pl. egy 32-es krovafej segítségével kell beütni a helyére, figyelve arra, hogy biztosan ne álljon ferdén.
A szimmering hétköznapi darab, méret alapján bármelyik csapágyboltban megvehetõ, 26×38×7 R23/TC a neve.
Íme a kipucolt hídtok az új csapágyházakkal és szimmeringekkel.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_22.jpg)
Kezdõdhet az összerakás. Tedd tele a féltengelycsuklót zsírral, majd dugd be a helyére. Kicsit játszani kell vele, hogy megfelelõ magasságban legyen a túlsó vége, és becsússzon a diffibe.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_23.jpg)
Zsírozd be az új függõcsapágyakat, és tedd a helyére a felsõt. Az alsót is óvatosan illeszd a helyére, majd húzd rá a hídtokra az agyat. Az agyba elõírás szerint összesen 100 ml zsír kell csak, és a gyár nem javasolja a nagyobb mennyiséget sem.
Következhet a függõcsapok behelyezése, érdemes õket körbekenni tömítõpasztával (bár ideális esetben enélkül sem szivároghatnak).
Csavarozd vissza a függõcsapokat, húzd meg õket 25 Nm-rel.
Kösd vissza a gömbfej(ek)et, húzd meg az anyát 42 Nm-rel (ha lekötötted).
Következhet a gömb tömítése. A nyílásnak a tömítésen és a takarólemezen is felfelé kell állnia.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_31.jpg)
Húzd meg a csavarjait 10 Nm-rel.
Tedd vissza a féltengelyre az alátétet és a zégergyûrût.
Kösd vissza a vákuumcsöveket, tedd vissza az agykapcsolót, húzd meg a csavarjait 48 Nm-rel.
Rögzítsd a takarólemezt és a féknyereg csavarjait (83 Nm), illetve rakd vissza a fékbetéteket, húzd meg a csavart (22 Nm – ha szétszedted).
Szereld vissza a kereket, és engedd le az emelõt.
Forrás, képek: Martin Lines - www.bigjimny.com
Fordítás, megjegyzések, módosítások: nyuszy - a szerzõ engedélyével
2010.09.23.
Ha az érintett kereket megemelve alul-felül megfogva kotyogás érezhetõ, akkor jó eséllyel itt lesz a gond.
Jelen leírás egy Jimny bal oldali képeivel van illusztrálva, a másik oldal ugyanilyen, és az SJ/Samurai esetén sincs nagy különbség (az említett csapágyak és szimmeringek is ugyanazok).
Elõször is fékezd be az autót, lazítsd meg a kerékcsavarokat, majd emeld fel az autót az érintett oldalon, és vedd le a kereket, ekkor láthatóvá válik a féknyereg.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_01.jpg)
Egy 12-es kulcs segítségével hajtsd ki a nyereg elsõ csavarját (a képen a bal oldali), majd lazítsd meg a hátsót.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_03.jpg)
Ekkor a féknyerget el lehet forgatni, a hátsó csavart tengelyként használva.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_02.jpg)
A fékbetéteket kis lemezrugók tartják a helyükön, általában húzásra a betétek kiugranak, ha mégsem, csavarhúzóval lehet segíteni. Ügyelj rá, hogy a rugók a helyükön maradjanak.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_04.jpg)
(Megjegyzés: amennyiben a féket nem akarod ellenõrizni, az elõzõ három pont kihagyható, kis ügyességgel le lehet venni egyben a féknyerget betétekkel együtt, és vissza is lehet rakni, bár kétségtelenül nehezebb úgy hozzáférni is.)
A nyerget az agyhoz két csavar tartja hátulról (lásd a következõ képen).
Hajtsd ki ezeket, majd a féknyerget tedd el az útból (pl. kösd hozzá a rugóhoz).
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_06.jpg)
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_05.jpg)
Következhet a féktárcsa levétele. Ha szerencséd van, simán le lehet húzni a helyérõl (esetleg egy-két középre mért kalapácsütéssel elõsegítve), de ha rég nem volt szétszedve, nem biztos, hogy könnyen megadja magát. Erre az esetre találsz két menetes lyukat a féktárcsán, amibe két M8-as csavart párhuzamosan behajtva le lehet tolni a féknyerget az agyról.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_07.jpg)
Egyúttal érdemes ellenõrizni a tárcsák állapotát, az elsõ képen lévõ még rendben van, a második viszont elég rosszul néz ki, az ilyet már érdemes cserélni vagy felszabályoztatni.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_08.jpg)
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_09.jpg)
Következhet az agykapcsoló (szabadonfutó) leszerelése.
Ötletesen módon E10-es fejû torx csavarokkal van rögzítve, ha ilyen nincs kéznél, egy 10-es kiskrovával óvatosan ki lehet õket hajtani.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_10.jpg)
Az agykapcsoló leszerelése után láthatóvá válik a féltengely vége. Ezen egy zégergyûrû található, aminek a leszedésénél nem árt egy zégergyûrû-fogó. Alatta egy téglalap alakú alátét van, ezt is vedd ki.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_11.jpg)
Hajtsd ki a féktárcsa védõlemezének négy csavarját.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_12.jpg)
Óvatosan húzd le a vákuumcsöveket.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_13.jpg)
Egy gömbfejlehúzóval kösd le a kormány rúdjait.
(Megjegyzés: ez nem feltétlenül szüséges, elegendõ mértékben félre lehet hajtani akkor is, ha egyben marad.)
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_14.jpg)
Az agy hátulján hajtsd ki a kis csavarokat, amik a tömítést és az azt rögzítõ lemezt tartják.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_15.jpg)
Ezután jöhetnek maguk a függõcsapok, alul-felül vedd ki a négy csavart. Nem illik az alsót és a felsõt ill. a két oldalit összecserélni, mert különbözõen kopnak.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_16.jpg)
Ha a csavarok kint vannak, ki lehet húzni a függõcsapokat. Szeretnek összeragadni, így van rá esély, hogy ehhez némi gyõzködés kelljen.
Ezen a ponton ki fog folyni a zsírból, olajból és vízbõl álló mocsok, úgyhogy ha tiszta környezetben dolgozol, tegyél alá tálat vagy rongyokat. Sokat.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_17.jpg)
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_19.jpg)
Az elsõ egy még egyben lévõ, de leharcolt csapágy. A második egy kevésbé ép állapotban kikerült darab.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_18.jpg)
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_24.jpg)
A függõcsapágyak 30302 méretûek. Lehet kapni olcsót is (pl. az elõzõ képen látható KBS márkájú), csak nem érdemes megvenni, mert irreálisan rövid idõ alatt fog rommá törni. Ajánlott a KOYO 30302 JR, vagy egyéb, minõségi darab megvásárlása.
Következhet a takarítás: töröld ki a dzsuvát az agyból, a hídtokból, húzd ki a féltengelyt, és azt is pucold le.
A függõcsapágy szétszedhetõ két részre, a görgõkosárra és egy külsõ gyûrûre. Ez a külsõ gyûrû még a helyén van (már ha nem tört az is össze, lásd olcsó kínai csapágy), és ezt is ki kell cserélni.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_20.jpg)
Nem mindig egyszerû kiütni, ha nem sikerül egy csavarhúzóval és egy kalapáccsal megütni a pereménél, akkor végsõ megoldásként szóba jöhet, hogy hegesztõvel rápöttyint az ember a belsõ felületére, és akkor már lesz mivel kiütni.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_21.jpg)
Az új csapágy házát úgy üsd be, hogy egy fadarabbal tartod oda, és azt ütöd meg a kalapáccsal, így elkerülhetõek a sérülések.
Ha már itt jársz, érdemes kicserélni a féltengelyszimmeringet is. Ha nincs kéznél ilyen szerszám, egy erõs drótból érdemes kampót hajlítani, beakasztani a szimmeringbe, majd egy hirtelen mozdulattal ki lehet rántani.
Az új szimmeringet érdemes beolajozni, majd egy megfelelõ méretõ fadarab vagy pl. egy 32-es krovafej segítségével kell beütni a helyére, figyelve arra, hogy biztosan ne álljon ferdén.
A szimmering hétköznapi darab, méret alapján bármelyik csapágyboltban megvehetõ, 26×38×7 R23/TC a neve.
Íme a kipucolt hídtok az új csapágyházakkal és szimmeringekkel.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_22.jpg)
Kezdõdhet az összerakás. Tedd tele a féltengelycsuklót zsírral, majd dugd be a helyére. Kicsit játszani kell vele, hogy megfelelõ magasságban legyen a túlsó vége, és becsússzon a diffibe.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_23.jpg)
Zsírozd be az új függõcsapágyakat, és tedd a helyére a felsõt. Az alsót is óvatosan illeszd a helyére, majd húzd rá a hídtokra az agyat. Az agyba elõírás szerint összesen 100 ml zsír kell csak, és a gyár nem javasolja a nagyobb mennyiséget sem.
Következhet a függõcsapok behelyezése, érdemes õket körbekenni tömítõpasztával (bár ideális esetben enélkül sem szivároghatnak).
Csavarozd vissza a függõcsapokat, húzd meg õket 25 Nm-rel.
Kösd vissza a gömbfej(ek)et, húzd meg az anyát 42 Nm-rel (ha lekötötted).
Következhet a gömb tömítése. A nyílásnak a tömítésen és a takarólemezen is felfelé kell állnia.
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_30.jpg)
![](/userfiles/3/editor/jimny_kingpin_31.jpg)
Húzd meg a csavarjait 10 Nm-rel.
Tedd vissza a féltengelyre az alátétet és a zégergyûrût.
Kösd vissza a vákuumcsöveket, tedd vissza az agykapcsolót, húzd meg a csavarjait 48 Nm-rel.
Rögzítsd a takarólemezt és a féknyereg csavarjait (83 Nm), illetve rakd vissza a fékbetéteket, húzd meg a csavart (22 Nm – ha szétszedted).
Szereld vissza a kereket, és engedd le az emelõt.
Forrás, képek: Martin Lines - www.bigjimny.com
Fordítás, megjegyzések, módosítások: nyuszy - a szerzõ engedélyével
2010.09.23.