-
Menü
- Suzuki 4x4
- Fórum
- Képek
- Cikkek
- Apróhirdetések
- Események
- Egyebek
- Letöltések
-
Legfrissebb képek
Tesztek - Suzuki Sidekick/Vitara (Totalcar)
2002. október 25., péntek 8:02
A lényegesen kedvezõbb tengerentúli autóárak folytán Magyarországon sem ritka jószág egyes, fõként japán és német márkák jól ismert típusainak szokatlan nevû, gazdagon felszerelt klónja. A Suzuki Vitara odakünn a Sidekick keresztnevet kapta, ami meglepõ módon nem Jackie Chan egyik filmjének címe, hanem a "jó barát", "jó haver", "pajtás", "üzlettárs" kifejezések mellett szerepel a szótárban.
- Rácz Tamás
Tesztpéldányunk ráadásul nem is a parlagi Vitara, hanem annak hosszított verziójának, a Grand Vitarának amerikai nagybácsija. A '95-ben gyártott jószág öt éve hajókázott át a nagy vízen, jelenleg egy mindenféle állat tenyésztésével foglalkozó családi vállalkozásban fungál farmra szaladgálós, illetve kirándulóautóként.
A beltér is barátságos: vannak puha plüssülések, nincsenek macho terepjárómûszerek, csak a hatalmas fejtér és a brutális majrévas árulja el: nem személyautóban ülünk. Akárcsak a fényezés, az enteriõr is jól viselte az elmúlt hét évet: a kissé kifényesedett mûszerfalon és az ódivatú designon kívül minden újszerû.
Automata a vezetõoldali ablak, a pilóta maga és anyósa oldalán a karfáról tekergetheti az ablakot, a hátul ülõkre viszont a kézifék mellõl engedhet levegõt. Érdekesen túlkomplikált megoldás, keskeny és rövid könyöklõjû autókba. Jó japánhoz méltón szintén az ajtófogantyún elhelyezett kapcsolóval reteszelhetjük az ajtókat-ablakokat.
A hátsó traktus inkább két, mintsem három embernek való, viszont ha lefektetjük az aszimmetrikusan osztva dönthetõ üléstámlákat, akkor a teljes szélességben és magasságban nyíló ötödik ajtón át akár két kifejlett bullmasztiffot is betessékelhetünk és elvihetünk futni az erdõbe - miként ezt az autó tulajdonosa gyakran meg is teszi.
A magasságában állítható, négyküllõs kormány jó fogású és terepjáróhoz méltóan nagy átmérõjû - kár, hogy a rásegítés mértéke igencsak eltúlzott, az amerikai szokásoknak megfelelõen. Ez a lágyság mindenesetre nem segít emelni az amúgy is instabil autó vezetõjének biztonságérzetét. A pedálok szintén könnyen járnak, a kívánt fékhatás kis pedálerõre elérhetõ, a váltóval kapcsolatban sem lehet szólni egy rossz szót sem, talán csak a terepváltó kapcsolható kissé nagy befektetett izomerõ árán.
A terepváltóval válogathatunk a 4L, N, 4H, 2H, azaz felezõ-összkerékhajtás, üres, normál összkerékhajtás és normál hátsókerék-hajtás között. A felezõ nem pont felezõ: 1:2 helyett 1:1,86 arányban rövidíti le a fokozatokat. A JLX betûjelzéssel járó kiváltság a mellsõ szabadonfutók automata zárása: az összkerékhajtás a terepváltó átbillentése után pár méter tolatással zárható/oldható. Ami nincs, az a differenciálzár: a Sidekick képes arra, hogy a motor teljes erejét mindössze egy kipörgõ kerékre pazarolja el, ami jégen-sárban nem kimondottan elõnyös.Az autó a maga 1160 kilójával könnyebb, mint egy Astra vagy egy Golf. A könnyû kasztni jótékony hatással van a fürgeségre és a fogyasztásra, ellenben nagyobb sebességnél a szélérzékenység jelentõs. A spórolós anyagfelhasználásnak hála a Sidekick hosszanti csavarodási készsége is kistestvérére, a Swiftre hajaz.
Ami erõben nincs, azt hangban pótolja: a kis soros négyhengeresbõl ismeretlen okból, de gyönyörûen elõtörõ rideg gurgulázás vérpezsdítõen tolja háttérbe a tényt, hogy ez nem egy Suburban V8-asa. Itthon a forgalomba való besimulás nem gond, sõt: Budapest utcáin a Sidekick robusztus futómûvénél fogva idegesítõen lassúnak tûnik a forgalom a nevetséges, alig 10-20 centi mély gödröket kerülgetõ személyautók miatt. Ha akarjuk, egy-egy kanyarban némi gázadással tovább frusztrálhatjuk autóstársainkat: a Suzuki a hátsókerék-hajtásnak köszönhetõen kívülrõl vérfagyasztó látványt nyújtó broadsideokba kényszeríthetõ minimális erõfeszítéssel.
Segít a megfontolt, kiegyensúlyozott stílusú utazásban az Amerikában szinte kötelezõ tempomat használata is. Ha betérünk egy erdei mellékútra, a Suzuki ismét magára talál: egysze-rûbb földutak még esõs-sáros idõben sem jelentenek problémát - a terepen inkább szép, mint jó Bridgestone Duelerek dacára sem. A 19,6 centis szabad magasság sokat segít a traktorcsapásokon, a nagy tengelytáv miatt azonban bakhátak keresztezése esetén az autó könnyen fennakadhat.
A hasonló korú Vitarák-Sidekickek ára a használtpiacon 1,5 és 2,5 millió forint között változik. Az általunk kipróbált, kb. 90.000 kilométert futott, gyönyörû állapotú Sidekick talán még ennél is többért kelne el. Aki nem száguldozós típus és megbízható, tágas, kényelmes, de szõrmentén terepezésre is alkalmas autót keres, fontolja meg.