Tesztek - Suzuki Jimny vs. Lada Niva (Totalcar)



Forrás: Totalcar
Összehasonlító teszt: Suzuki Jimny - Lada Niva
Elsõ a mechanikai tartalom

2007. október 25., csütörtök 8:51
Alvázas vagy önhordó? Merev elsõ tengely vagy független felfüggesztés? Kis pörgõs, vagy nagyobb nyomatékos? Orosz vagy japán? Mindegy, a Jimny és a Niva egyformán hág át az akadályokon.

– Jermann Kálmán

Hasznot hajt, hobbiként hajtják
Hasznot hajt, hobbiként hajtják

Több közös tulajdonsága van a Lada Nivának és a Suzuki Jimnynek, például mindkettõbõl viszonylag kevés fogy. És mindkettõt komoly kultusz övezi. Márkaklubokba tömörült, fórumokon lógó rajongókkal vettük fel a kapcsolatot, mert hát ki tudná jobban elmesélni a terepezés szépségét a könnyûsúlyú jármûvekkel, mint õk?

Két nekifutást örökíthettünk meg, az elsõt a kókai krosszpályán, két Jimnyvel. Bár két szériáról van szó, a különbség kisebb, mint az egypetéjû ikreknél. A fekete a fiatalabb, 3 évvel és úgy 160 ezer kilométerrel. Nem látszik rajtuk. 190 ezer km után szinte hibátlan az aranyszínû, se kívül, se belül nem hagyott komoly nyomot a tekintélyes futás. Nem kell hozzá több, mint idejében cserélni a cserélnivalókat. Még csak márkaszervizbe sem muszáj hordani, elvan egy régi vágású mester keze alatt.

Bemelegítõ gyakorlatok
Bemelegítõ gyakorlatok

Dupla vezérmû, 16 szelep: <br />jelenlegi széria
Dupla vezérmû, 16 szelep:
jelenlegi széria

A fekete egészen fiatal. A tulajdonosnak ez legfeljebb kellemes tudatállapot, mert most adott el egy másikat, aminek semmi baja sem volt, 180 ezer kilométerrel. Annyira nem, hogy azóta egy százassal kevesebbet mutató órával, hozzáigazított szervizkönyvvel kiállították egy kereskedésben. Egyetlen fontos különbség a klímaberendezés, ebben már van. A motor is új, a 16 szelephez immár két vezérmûtengely tartozik, 3 kemény lóerõ növekedést sikerült elérni. Pár kapcsolót áthelyeztek, és körülbelül vége is a típus kipofozásának. Minek drasztikus módosításokkal elõhozakodni, amikor így tökéletes?

Egyszerû szerkezete tartós, pedig motorja pörgõs. Már nem abban az értelemben, hogy éhezné a fordulatot, inkább igen rövidek a fokozatok. Utazósebessége 110 körül van, ekkor javában nyaldossa a fordulatmérõ a négyezres sávot. Végre 140-150 körül, aljas kínzás erõltetni. Normál használatban 7,5 körül fogyaszt, méltányos érték ettõl a doboztól. Segít a takarékosságban a kicsi önsúly: a Jimny egy tonna.

Tipikus japán
Tipikus japán

Könnyedén kihajolva minden látható
Könnyedén kihajolva minden látható

És döbbenetesen kicsi. Belsõ szélessége a Kispolskié, terepezés közben kihajolva könnyedén ellenõrizhetõ a kerekek helyzete. Természetesen négyszemélyes, a gyerekülés befér, de biztosan szétrúgja a csemete a csábító közelségben lévõ háttámlát. A csomagtartó apró, szerencsére osztottan bõvíthetõ: az üléslap felhajtható (a fejtámlának külön furatot alakítottak ki rajta), a támla ledönthetõ. Sík nem lesz, de legalább a bevásárlás nem korlátozódik egy kézikosárnyira. A beltér ettõl függetlenül kellemes és kényelmes. Az ülések normálisan tartanak, a kezelõelemek jó helyen vannak.

Vaskos alvázgerendák
Vaskos alvázgerendák

A vezethetõsége is meglepõen jó. Persze pattog, nem is vártunk mást. Nem a rugózáson vagy a lengéscsillapításon múlik, hanem a masszív alvázkereten és a két merev tengelyen. Igen, az a 3,63 méter hosszú, 2,25 méter tengelytávú törpeautó külön alvázat kapott. Csavarodás, nyikorgás elképzelhetetlen, egyáltalán nem zavarja, ha egy kereke a levegõben lóg. Ezért szeretik a hardcore terepezést kicsiben kezdõk: megvannak a szükséges tartozékok, amik a majdani nagyobbat jellemzik. Már szerkezetileg, mert difizárakat ne keressünk, egy osztómûvet zárhatunk mereven, illetve felezõ segít még a bajban.

Hasznot hajtunk a parlagfû letiprásával
Hasznot hajtunk a parlagfû letiprásával

Aranyimádat
Aranyimádat

Ennyi bõven elég rengeteg akadály leküzdéséhez. Olyan siratófalakon kapaszkodtak fel a szemem láttára, amihez gyalog alpinista felszerelést kértem volna. Kisebb cserjések hamar mögöttünk maradnak. Persze mi nem pusztítottuk a természetet, a legnagyobb növény, amin átgázoltunk, parlagfû volt. Igaz, ebbõl egy bokor a Jimny derekáig ér.

Nagyon jó kis autó. Még ennél is jobb a kabrió változat, amit nálunk nem forgalmaznak, sõt, tán már nem is gyártják. A ponyvatetõ ellenére ugyanolyan acélmerevségû, hiszen itt az alváz a teherviselõ, nem a karosszéria. Létezik dízelmotorral, azt sem hozták Magyarországra, de Európában sokfelé kapható. A Suzuki nem gyárt gázolajost, viszont boldog-boldogtalantól vesz: a Swiftben Fiat, az SX4-esben Peugeot vagy Fiat, a Jimnyben a változatosság kedvéért Renault-blokk dolgozik. Méghozzá az univerzális 1,5 literes, 65 vagy 86 lóerõvel. Szédítõ lehet egy gyorsítás a rövid váltó - 200 Nm párosával.

A nagy pótkerék nem is férne el máshol
A nagy pótkerék nem is férne el máshol

A Niva számos alkalommal megihlette szerzõinket, mondhatnám azt is, hogy szétírtuk már. Egyszerû oka van ennek: örök darab. Húsz éve ugyanúgy verte a sarat, mint ahogy 20 év múlva ebben járják a profik az erdõt-mezõt. Szétverhetetlen szerkezete, mindent kibíró motorja sosem hagyja cserben használóját. Mondom, használóját, gazdát nem mernék írni, mert ehhez a fogalomhoz egyfajta felelõsség, gondoskodás tartozik. Amit ritkán találunk a nivásoknál. Ütik, rúgják, mint a csökönyös öszvért, ettõl megy.

Bevált, miért változtatnák?
Bevált, miért változtatnák?

Két Nivát és mellé egy Jimnyt vittünk a Szentendre feletti hegyekre. Az egyik Lada hobbicélú, a másikkal polgárõrök próbálják fékezni törvényszegést. Mindkettõt szeretik. Az egyhatost az egyszerû beállíthatóságáért, az 1,7-est az ápolást nem igénylõ használhatóságáért. A nyolcszelepes technika közös, a nem túl pörgõs motor alapjárattól nyomatékos. Nem vettem észre, hogy a kátyús dûlõúton nem egyesben, hanem hármasban csorgunk alapjáraton, tízzel. Nem rángatott, nem csuklott, csak tört elõre. Ez kell a meredélyekhez, nem a kuplungégetésre hajlamos, alul erõtlen, felül váratlanul meginduló újkori közös nyomócsöves turbódízel.

Csak hátul merev a tengely
Csak hátul merev a tengely

A futómû az önhordó szerkezethez illõen elöl független. Nem is szökdel át minden kavicson, ebbõl a szempontból jobb. Szélesebb terpeszben áll, mint a nagyon kicsi Jimny, féloldalas rézsûn leereszkedve a puhább rugó ellenére nagyobb biztonságérzetet ad. A fék nyers, illik az autóhoz.

Az erõs üléseket majd' mindenki kidobja
Az erõs üléseket majd' mindenki kidobja

Komfortszintje az elõbbi ékszerdobozhoz képest fapados. Az ülések felháborítóan kényelmetlenek, a drappban ezért Suzukira cserélték. De szerelnek bele mindent, ki sajnálja pár nyolcas csavarral átütni a fenéklemezt? A mûszerfal õrzi a korai nyolcvanas évek divatját, zajosabb is, mint a Jimny. Hiába laposabb a Lada, a másik jobb aszfaltra.

Vagy a Niva õszinte, és nem vágyik talmi városi fények után? Egy jó vadetetés, izgalmas illegális szemétlerakók utáni hajsza, esetleg öncélú sárdagasztás közben ebbe esik jobban a beszállás. Például nem érzünk kínos késztetést cipõcserére. Sõt gumicsizmával a leghitelesebb a Niva, minden más felesleges urizálás.

Csak akarnia kell, és máris a völgy túloldalán terem
Csak akarnia kell, és máris a völgy túloldalán terem

A Lada sem szép, ha mocskos, ápolgatni mégsem érdemes. Valami úgyis van vele, például a polgárõriben átható benzinszag terjeng minden tankolás után és között. A csomagtartó osztottan dönthetõ támla híján kevésbé praktikus, mint a Suzukié. Nehezen tudnám olyan családi kocsinak elképzelni, mint az aranyszínû Jimnyt, igaz, most, hogy nõ a gyerek, Vitarára vadásznak.

A régi kereklámpás idõket idézi
A régi kereklámpás idõket idézi

Tempós haladásra ez is teljességgel alkalmatlan. Sem a négy-, késõbb ötsebességes váltó áttétele, sem a lépésben is síró, ötvennél dübörgõ, száznál üvöltõ eredeti gumik nem erre készültek. Bezzeg a terepen, ott remek. Ugyanazt tudja mechanikailag, mint a Jimny: zárható osztómû és felezõ. Kicsivel nehezebb, a motorja viszont nyomatékosabb. Ugyanott mentünk keresztül mindkettõvel, ugyanazt tudják. Persze a Jimny merevebb, talán a szabad magassága is nagyobb, a Niva keskeny gumija viszont jobban kapaszkodik.

Beültettük a sofõröket a másik autójába is, aztán kivallattuk, mit láttak. Amit mi is: terepképességük nagyon hasonló. A Suzuki finom mûszer, rendkívül strapabíró szerkezettel, az elvárhatónál jóval hosszabb élettartammal. A Niva pedig maga az örök orosz technika: durva, nyers, kiforrott, agyoncsaphatatlan. Ja, köszönik, maradnak a sajátjuknál. Ha mindenáron meg akarnám mondani, melyiket vegye, visszakérdeznék, mire használja? Ha alkalmi hobbijához, közben pedig aszfalton jár, arra a Jimny a jobb. Ha viszont nem számít a megjelenés, se a fogyasztás, de nem mindegy a beszerzési ár, küzdjön egy Nivával.

Õsöreg, végtelenül megbízható
Õsöreg, végtelenül megbízható