-
Menü
- Suzuki 4x4
- Fórum
- Képek
- Cikkek
- Apróhirdetések
- Események
- Egyebek
- Letöltések
-
Legfrissebb képek
Technika - Jimny hátsó kerékcsapágy cseréje
Ha a hátsó kerék környékén olajfolyást tapasztalsz (ami megjelenhet az autó hátulján olajpöttyök formájában is), akkor érdemes a hátsó kerékcsapágy szimmeringjére gyanakodni.
Ha az érintett kereket megemelve kotyogás érezhetõ, illetve zajosan forog a kerék, akkor a szimmering mellett a kerékcsapágy is csereérett.
Jelen leírás egy Jimny bal oldali képeivel van illusztrálva, a másik oldal ugyanilyen, illetve a kézifék kivételével ugyanez az SJ/Samurai és a Vitara hátsó kerékcsapágya is (a méretek és csapágyszámok is megegyeznek).
Rögzítsd az autót, de ne kézifékkel, lazítsd meg a kerékcsavarokat, majd emeld fel az autót az érintett oldalon, és vedd le a kereket. (A képen nyomtávszélesítõ is látható.)

Vedd le a fékdobot. Ha nem jön le magától és néhány erõsebb kalapácsütés hatására sem, akkor a dobon található két lyukba kell csavart tekerni, amelyek lenyomják a dobot. Ehhez szükség lehet arra, hogy hátulról egy gumidugót eltávolítva csavarhúzóval állíts a fék feszítõjén (a képen a munkahenger alatt látható).

Ezután vedd ki a fékbetéteket. Elõször a rugókat kell óvatosan kiakasztani, majd a tüskét elforgatva vedd le a rugós lemezkét. Ezután ki tudod akasztani a kézifék karját.
Következik a legkellemetlenebb rész, a kézifékkötél kihúzása. Ezt a következõ képen látható rugós megoldás tartja. Ha nincs valami elvarázsolt kör alakú fogod, lehet vele játszani egy darabig, ugyanis csak akkor fér ki, ha minden oldalán be van nyomva a rugó.

Ha ez kinn van, kösd le a fékcsöve(ke)t a fékmunkahenger hátuljáról. A légtelenítõ gumidugójával be dutot dugni a fékcsövet, így kevesebb folyadékot kell majd pótolni.
Ezután vedd le a négy anyát a fékalaplap hátulján.

Ekkor ki tudod húzni a féltengelyt, a fékalaplappal együtt.
Lehet, hogy kalapács fog kellene, mert a tömítõpaszta ill. a csapágy is erõsen tudja tartani.

A hídtokban marad a szimmering, a féltengelyen a csapágy és a zsugorgyûrû.

Következhet a zsugorgyûrû leszedése. Ehhez flexet kell használni, óvatosan addig vékonyítva a zsugorgyûrû egyik felét, míg egy hidegvágóval leüthetõ.
Ügyelj rá, hogy a féltengelybe ne vágj bele!

Ha a zsugorgyûrûtõl megszabadultál, le tudod venni a csapágyat. Ami lehet akár ilyen szép törött állapotban is:

Az új szett a következõ képen látható. Csapágyboltban beszerezhetõ a csapágy, neve KOYO DG357222DWC4. Figyelem, terjed olyan nézet, hogy jó bele a simán méret alapján (35x72x17 mm, 5207RS, 6207.2ZR) vett csapágy. Nos igen, össze lehet vele rakni, ha minden kötél szakad, de ez nem teljesen ugyanaz, mint a gyári, és sokkal kevesebbet bír ki (aszfalton is max. 10-20 ezer km környéke), szóval bár kicsit drágább, meg kell venni az oda valót. Szintén csapágyboltban beszerezhetõ a szimmering, aminek mérete 48x62x9 mm. Fog kelleni még a zsugorgyûrû, ami beszerzehtõ a Suzukitól (cikkszám: 43485-35009), vagy kisiparilag gyártatva is. Elvben van az egész szettben is, de úgy jóval drágább.

A Suzuki szerint az összerakáshoz prés kellene, de ha nem áll rendelkezésre, a régi jó hõtágulásos módszerrel is összerakható. A csapágyat fel kell melegíteni kellõképpen, és rá fog csúszni a féltengelyre. Erre tökéletesen alkalmas a sütõ vagy egy rezsó.

Viszont mindezt igen gyorsan kell elvégezni, különben nem lesz elég nagy a hõmérséklet-különbség.
Ja, és ne felejtsd el a mûvelet elõtt rádobni a fékalaplapot, mert az rohadt kellemtelen élmény, amikor az ember vasárnap délelõtt kénytelen levágni a frissen felrakott zsugorgyûrût, és tûnõdik, hogy honnan lehetne hirtelen másikat szerezni :)))
Egy kampós tárggyal rántsd ki a régi féltengelyszimmeringet a hídtokból, majd egy megfelelõ méretû krovafej vagy hasonló alkalmas tárgy segítségével üsd be az újat, miután megolajoztad.
Közben kihûlt a csapágy, így csúsztasd vissza a féltengelyt a hídba, majd húzd meg a négy anyát.
Kösd vissza a fékcsövet a munkahengerbe, tedd vissza a kézifékkötelet a helyére, rakd vissza a fékbetéteket, a fékdobot.
Ne felejtsd el a féket légteleníteni!
Szereld vissza a kereket, és engedd le az emelõt.
Forrás, képek: Martin Lines - www.bigjimny.com
Fordítás, megjegyzések, módosítások: nyuszy - a szerzõ engedélyével
2010.09.24.
Ha az érintett kereket megemelve kotyogás érezhetõ, illetve zajosan forog a kerék, akkor a szimmering mellett a kerékcsapágy is csereérett.
Jelen leírás egy Jimny bal oldali képeivel van illusztrálva, a másik oldal ugyanilyen, illetve a kézifék kivételével ugyanez az SJ/Samurai és a Vitara hátsó kerékcsapágya is (a méretek és csapágyszámok is megegyeznek).
Rögzítsd az autót, de ne kézifékkel, lazítsd meg a kerékcsavarokat, majd emeld fel az autót az érintett oldalon, és vedd le a kereket. (A képen nyomtávszélesítõ is látható.)

Vedd le a fékdobot. Ha nem jön le magától és néhány erõsebb kalapácsütés hatására sem, akkor a dobon található két lyukba kell csavart tekerni, amelyek lenyomják a dobot. Ehhez szükség lehet arra, hogy hátulról egy gumidugót eltávolítva csavarhúzóval állíts a fék feszítõjén (a képen a munkahenger alatt látható).

Ezután vedd ki a fékbetéteket. Elõször a rugókat kell óvatosan kiakasztani, majd a tüskét elforgatva vedd le a rugós lemezkét. Ezután ki tudod akasztani a kézifék karját.
Következik a legkellemetlenebb rész, a kézifékkötél kihúzása. Ezt a következõ képen látható rugós megoldás tartja. Ha nincs valami elvarázsolt kör alakú fogod, lehet vele játszani egy darabig, ugyanis csak akkor fér ki, ha minden oldalán be van nyomva a rugó.

Ha ez kinn van, kösd le a fékcsöve(ke)t a fékmunkahenger hátuljáról. A légtelenítõ gumidugójával be dutot dugni a fékcsövet, így kevesebb folyadékot kell majd pótolni.
Ezután vedd le a négy anyát a fékalaplap hátulján.

Ekkor ki tudod húzni a féltengelyt, a fékalaplappal együtt.
Lehet, hogy kalapács fog kellene, mert a tömítõpaszta ill. a csapágy is erõsen tudja tartani.

A hídtokban marad a szimmering, a féltengelyen a csapágy és a zsugorgyûrû.

Következhet a zsugorgyûrû leszedése. Ehhez flexet kell használni, óvatosan addig vékonyítva a zsugorgyûrû egyik felét, míg egy hidegvágóval leüthetõ.
Ügyelj rá, hogy a féltengelybe ne vágj bele!

Ha a zsugorgyûrûtõl megszabadultál, le tudod venni a csapágyat. Ami lehet akár ilyen szép törött állapotban is:


Az új szett a következõ képen látható. Csapágyboltban beszerezhetõ a csapágy, neve KOYO DG357222DWC4. Figyelem, terjed olyan nézet, hogy jó bele a simán méret alapján (35x72x17 mm, 5207RS, 6207.2ZR) vett csapágy. Nos igen, össze lehet vele rakni, ha minden kötél szakad, de ez nem teljesen ugyanaz, mint a gyári, és sokkal kevesebbet bír ki (aszfalton is max. 10-20 ezer km környéke), szóval bár kicsit drágább, meg kell venni az oda valót. Szintén csapágyboltban beszerezhetõ a szimmering, aminek mérete 48x62x9 mm. Fog kelleni még a zsugorgyûrû, ami beszerzehtõ a Suzukitól (cikkszám: 43485-35009), vagy kisiparilag gyártatva is. Elvben van az egész szettben is, de úgy jóval drágább.

A Suzuki szerint az összerakáshoz prés kellene, de ha nem áll rendelkezésre, a régi jó hõtágulásos módszerrel is összerakható. A csapágyat fel kell melegíteni kellõképpen, és rá fog csúszni a féltengelyre. Erre tökéletesen alkalmas a sütõ vagy egy rezsó.

Viszont mindezt igen gyorsan kell elvégezni, különben nem lesz elég nagy a hõmérséklet-különbség.
Ja, és ne felejtsd el a mûvelet elõtt rádobni a fékalaplapot, mert az rohadt kellemtelen élmény, amikor az ember vasárnap délelõtt kénytelen levágni a frissen felrakott zsugorgyûrût, és tûnõdik, hogy honnan lehetne hirtelen másikat szerezni :)))
Egy kampós tárggyal rántsd ki a régi féltengelyszimmeringet a hídtokból, majd egy megfelelõ méretû krovafej vagy hasonló alkalmas tárgy segítségével üsd be az újat, miután megolajoztad.
Közben kihûlt a csapágy, így csúsztasd vissza a féltengelyt a hídba, majd húzd meg a négy anyát.
Kösd vissza a fékcsövet a munkahengerbe, tedd vissza a kézifékkötelet a helyére, rakd vissza a fékbetéteket, a fékdobot.
Ne felejtsd el a féket légteleníteni!
Szereld vissza a kereket, és engedd le az emelõt.
Forrás, képek: Martin Lines - www.bigjimny.com
Fordítás, megjegyzések, módosítások: nyuszy - a szerzõ engedélyével
2010.09.24.