Tesztek - Suzuki Jimny vs. Lada Niva (Totalcar)



Forrás: Totalcar
Összehasonlító teszt: Suzuki Jimny - Lada Niva
Első a mechanikai tartalom

2007. október 25., csütörtök 8:51
Alvázas vagy önhordó? Merev első tengely vagy független felfüggesztés? Kis pörgős, vagy nagyobb nyomatékos? Orosz vagy japán? Mindegy, a Jimny és a Niva egyformán hág át az akadályokon.

– Jermann Kálmán

Hasznot hajt, hobbiként hajtják
Hasznot hajt, hobbiként hajtják

Több közös tulajdonsága van a Lada Nivának és a Suzuki Jimnynek, például mindkettőből viszonylag kevés fogy. És mindkettőt komoly kultusz övezi. Márkaklubokba tömörült, fórumokon lógó rajongókkal vettük fel a kapcsolatot, mert hát ki tudná jobban elmesélni a terepezés szépségét a könnyűsúlyú járművekkel, mint ők?

Két nekifutást örökíthettünk meg, az elsőt a kókai krosszpályán, két Jimnyvel. Bár két szériáról van szó, a különbség kisebb, mint az egypetéjű ikreknél. A fekete a fiatalabb, 3 évvel és úgy 160 ezer kilométerrel. Nem látszik rajtuk. 190 ezer km után szinte hibátlan az aranyszínű, se kívül, se belül nem hagyott komoly nyomot a tekintélyes futás. Nem kell hozzá több, mint idejében cserélni a cserélnivalókat. Még csak márkaszervizbe sem muszáj hordani, elvan egy régi vágású mester keze alatt.

Bemelegítő gyakorlatok
Bemelegítő gyakorlatok

Dupla vezérmű, 16 szelep: <br />jelenlegi széria
Dupla vezérmű, 16 szelep:
jelenlegi széria

A fekete egészen fiatal. A tulajdonosnak ez legfeljebb kellemes tudatállapot, mert most adott el egy másikat, aminek semmi baja sem volt, 180 ezer kilométerrel. Annyira nem, hogy azóta egy százassal kevesebbet mutató órával, hozzáigazított szervizkönyvvel kiállították egy kereskedésben. Egyetlen fontos különbség a klímaberendezés, ebben már van. A motor is új, a 16 szelephez immár két vezérműtengely tartozik, 3 kemény lóerő növekedést sikerült elérni. Pár kapcsolót áthelyeztek, és körülbelül vége is a típus kipofozásának. Minek drasztikus módosításokkal előhozakodni, amikor így tökéletes?

Egyszerű szerkezete tartós, pedig motorja pörgős. Már nem abban az értelemben, hogy éhezné a fordulatot, inkább igen rövidek a fokozatok. Utazósebessége 110 körül van, ekkor javában nyaldossa a fordulatmérő a négyezres sávot. Végre 140-150 körül, aljas kínzás erőltetni. Normál használatban 7,5 körül fogyaszt, méltányos érték ettől a doboztól. Segít a takarékosságban a kicsi önsúly: a Jimny egy tonna.

Tipikus japán
Tipikus japán

Könnyedén kihajolva minden látható
Könnyedén kihajolva minden látható

És döbbenetesen kicsi. Belső szélessége a Kispolskié, terepezés közben kihajolva könnyedén ellenőrizhető a kerekek helyzete. Természetesen négyszemélyes, a gyerekülés befér, de biztosan szétrúgja a csemete a csábító közelségben lévő háttámlát. A csomagtartó apró, szerencsére osztottan bővíthető: az üléslap felhajtható (a fejtámlának külön furatot alakítottak ki rajta), a támla ledönthető. Sík nem lesz, de legalább a bevásárlás nem korlátozódik egy kézikosárnyira. A beltér ettől függetlenül kellemes és kényelmes. Az ülések normálisan tartanak, a kezelőelemek jó helyen vannak.

Vaskos alvázgerendák
Vaskos alvázgerendák

A vezethetősége is meglepően jó. Persze pattog, nem is vártunk mást. Nem a rugózáson vagy a lengéscsillapításon múlik, hanem a masszív alvázkereten és a két merev tengelyen. Igen, az a 3,63 méter hosszú, 2,25 méter tengelytávú törpeautó külön alvázat kapott. Csavarodás, nyikorgás elképzelhetetlen, egyáltalán nem zavarja, ha egy kereke a levegőben lóg. Ezért szeretik a hardcore terepezést kicsiben kezdők: megvannak a szükséges tartozékok, amik a majdani nagyobbat jellemzik. Már szerkezetileg, mert difizárakat ne keressünk, egy osztóművet zárhatunk mereven, illetve felező segít még a bajban.

Hasznot hajtunk a parlagfű letiprásával
Hasznot hajtunk a parlagfű letiprásával

Aranyimádat
Aranyimádat

Ennyi bőven elég rengeteg akadály leküzdéséhez. Olyan siratófalakon kapaszkodtak fel a szemem láttára, amihez gyalog alpinista felszerelést kértem volna. Kisebb cserjések hamar mögöttünk maradnak. Persze mi nem pusztítottuk a természetet, a legnagyobb növény, amin átgázoltunk, parlagfű volt. Igaz, ebből egy bokor a Jimny derekáig ér.

Nagyon jó kis autó. Még ennél is jobb a kabrió változat, amit nálunk nem forgalmaznak, sőt, tán már nem is gyártják. A ponyvatető ellenére ugyanolyan acélmerevségű, hiszen itt az alváz a teherviselő, nem a karosszéria. Létezik dízelmotorral, azt sem hozták Magyarországra, de Európában sokfelé kapható. A Suzuki nem gyárt gázolajost, viszont boldog-boldogtalantól vesz: a Swiftben Fiat, az SX4-esben Peugeot vagy Fiat, a Jimnyben a változatosság kedvéért Renault-blokk dolgozik. Méghozzá az univerzális 1,5 literes, 65 vagy 86 lóerővel. Szédítő lehet egy gyorsítás a rövid váltó - 200 Nm párosával.

A nagy pótkerék nem is férne el máshol
A nagy pótkerék nem is férne el máshol

A Niva számos alkalommal megihlette szerzőinket, mondhatnám azt is, hogy szétírtuk már. Egyszerű oka van ennek: örök darab. Húsz éve ugyanúgy verte a sarat, mint ahogy 20 év múlva ebben járják a profik az erdőt-mezőt. Szétverhetetlen szerkezete, mindent kibíró motorja sosem hagyja cserben használóját. Mondom, használóját, gazdát nem mernék írni, mert ehhez a fogalomhoz egyfajta felelősség, gondoskodás tartozik. Amit ritkán találunk a nivásoknál. Ütik, rúgják, mint a csökönyös öszvért, ettől megy.

Bevált, miért változtatnák?
Bevált, miért változtatnák?

Két Nivát és mellé egy Jimnyt vittünk a Szentendre feletti hegyekre. Az egyik Lada hobbicélú, a másikkal polgárőrök próbálják fékezni törvényszegést. Mindkettőt szeretik. Az egyhatost az egyszerű beállíthatóságáért, az 1,7-est az ápolást nem igénylő használhatóságáért. A nyolcszelepes technika közös, a nem túl pörgős motor alapjárattól nyomatékos. Nem vettem észre, hogy a kátyús dűlőúton nem egyesben, hanem hármasban csorgunk alapjáraton, tízzel. Nem rángatott, nem csuklott, csak tört előre. Ez kell a meredélyekhez, nem a kuplungégetésre hajlamos, alul erőtlen, felül váratlanul meginduló újkori közös nyomócsöves turbódízel.

Csak hátul merev a tengely
Csak hátul merev a tengely

A futómű az önhordó szerkezethez illően elöl független. Nem is szökdel át minden kavicson, ebből a szempontból jobb. Szélesebb terpeszben áll, mint a nagyon kicsi Jimny, féloldalas rézsűn leereszkedve a puhább rugó ellenére nagyobb biztonságérzetet ad. A fék nyers, illik az autóhoz.

Az erős üléseket majd' mindenki kidobja
Az erős üléseket majd' mindenki kidobja

Komfortszintje az előbbi ékszerdobozhoz képest fapados. Az ülések felháborítóan kényelmetlenek, a drappban ezért Suzukira cserélték. De szerelnek bele mindent, ki sajnálja pár nyolcas csavarral átütni a fenéklemezt? A műszerfal őrzi a korai nyolcvanas évek divatját, zajosabb is, mint a Jimny. Hiába laposabb a Lada, a másik jobb aszfaltra.

Vagy a Niva őszinte, és nem vágyik talmi városi fények után? Egy jó vadetetés, izgalmas illegális szemétlerakók utáni hajsza, esetleg öncélú sárdagasztás közben ebbe esik jobban a beszállás. Például nem érzünk kínos késztetést cipőcserére. Sőt gumicsizmával a leghitelesebb a Niva, minden más felesleges urizálás.

Csak akarnia kell, és máris a völgy túloldalán terem
Csak akarnia kell, és máris a völgy túloldalán terem

A Lada sem szép, ha mocskos, ápolgatni mégsem érdemes. Valami úgyis van vele, például a polgárőriben átható benzinszag terjeng minden tankolás után és között. A csomagtartó osztottan dönthető támla híján kevésbé praktikus, mint a Suzukié. Nehezen tudnám olyan családi kocsinak elképzelni, mint az aranyszínű Jimnyt, igaz, most, hogy nő a gyerek, Vitarára vadásznak.

A régi kereklámpás időket idézi
A régi kereklámpás időket idézi

Tempós haladásra ez is teljességgel alkalmatlan. Sem a négy-, később ötsebességes váltó áttétele, sem a lépésben is síró, ötvennél dübörgő, száznál üvöltő eredeti gumik nem erre készültek. Bezzeg a terepen, ott remek. Ugyanazt tudja mechanikailag, mint a Jimny: zárható osztómű és felező. Kicsivel nehezebb, a motorja viszont nyomatékosabb. Ugyanott mentünk keresztül mindkettővel, ugyanazt tudják. Persze a Jimny merevebb, talán a szabad magassága is nagyobb, a Niva keskeny gumija viszont jobban kapaszkodik.

Beültettük a sofőröket a másik autójába is, aztán kivallattuk, mit láttak. Amit mi is: terepképességük nagyon hasonló. A Suzuki finom műszer, rendkívül strapabíró szerkezettel, az elvárhatónál jóval hosszabb élettartammal. A Niva pedig maga az örök orosz technika: durva, nyers, kiforrott, agyoncsaphatatlan. Ja, köszönik, maradnak a sajátjuknál. Ha mindenáron meg akarnám mondani, melyiket vegye, visszakérdeznék, mire használja? Ha alkalmi hobbijához, közben pedig aszfalton jár, arra a Jimny a jobb. Ha viszont nem számít a megjelenés, se a fogyasztás, de nem mindegy a beszerzési ár, küzdjön egy Nivával.

Ősöreg, végtelenül megbízható
Ősöreg, végtelenül megbízható