Tesztek - Suzuki Grand Vitara 2006 (origo)



Forrás: [origo]

A mi japán autónk - Suzuki Grand Vitara tripla teszt
2006. május 9., kedd, 12:51
- Kántor István

A kívül-belül megújult Suzuki Grand Vitarának szinte minden verzióját kipróbáltuk, csak, hogy teljes legyen a kép. Ötajtósként és dízelmotorral tetszett leginkább. Terepre is remek. Sok-sok kép, videó!

Elõttük, róluk

Megmondom õszintén, a Suzuki Vitara (1989-tõl) vagy Grand Vitara (1998-tól) régebben számomra kvázi nem létezett. Azaz tudtam, hogy van, és ennyi. Eléggé, hogy finoman fogalmazzak, semmilyen dobozforma, bár állítólag jó kis terepképességek, meg olcsó fenntarthatóság, egyszerû kezelhetõség is jellemezte. Aztán nem is olyan rég megújult, s a mindent ütõ Swift farvizén magyar vizekre is beevezett. Na ja, nem lehet minden Suzuki a miénk - a Vitara sosem volt az, ezután sem lesz. Japán autó õ a márka, a dizájn felfrissülését tökéletesen reprezentálandó, hogy ideje másképp gondolni a Suzukira, hogy suzukisnak lenni nem egyenlõ egy lesajnált, csóringer, szürke, persze racionálisan szürke állampolgári léttel.

Szóval Grand Vitara. Újhullámos, divatos. Szabadidõautó a javából. Összkerékhajtással. Terepre is. Hisz' az Ignis meg a Liana, de az SX4 4WD-rendszere sem arról szól, hogy bármilyen körülmények közepette toljuk csak bátran, homokban, sárban, bakhátakon át, hóban, akárhol. Viszont a Grand Vitara modern ruhája alatt kõkemény technika rejtõzik, de már maga az öltözék is olyan, hogy az ember gyermeke nem bûnbûnóan csapat vele az erdõ mélyén. 

Mielõtt azonban rátérnénk a karosszériára ésatöbbire, vegyük szemügyre a vetélytársakat, vannak szép számmal. Hogy azt mondja Honda CR-V, Nissan X-Trail, Toyota RAV4 - és õk csak a honfitársak. Plusz a Subaru Forester és a Mitsubishi Outlander is felhozható, de, hogy még Ázsiánál maradjunk, akad egy Hyundai Tucson és egy Kia Sportage is. Mindezzel együtt tán nem túlzás azt kijelenteni, hogy a Grand Vitara kiváltképp házon belül meccselhet a vásárlók kegyeiért - az SX4-gyel. Napokon belül a legújabb Suzukiról is olvashatják tesztünket. 

Egyébként pedig had' osszam meg az olvasóval azt az élményemet, hogy éppen mentem az egyik autóért a Suzuki Plusz márkakereskedésbe, amikor is kiderült, hogy egy kedves ügyfél kipróbálná a kocsit. Persze, beülök én is, kíváncsi vagyok, mit szól hozzá. Harmincas éveiben járó családapa, Volkswagen Passatja van (volt?), cserélne, és érdekli a Grand Vitara. Nos, a rövid kör alatt az illetõ az autó méretével, minõségével, kül- és belsejével, vezethetõségével abszolút meg van elégedve, a benzinmotort találja kicsit nem beleillõnek. Valószínûleg dízellel kéne, így a következtetés, majd még szóba kerül az árkülönbözet - hát igen, a legfontosabb. Lássuk is, mennyi az annyi.

Forrás: [origo]

Képek a háromajtós Grand Vitaráról

A Suzuki Grand Vitara kétféle benzinessel és egy dízelmotorral kapható, kétféle karosszériával. A belépõ változat az 1.6-os, 3 ajtós 4 690 000 forintért. Közel ugyanennyi az SX4 1.6 GS 4WD (4 550 000 Ft)... A JA felszereltség nem tartalmaz központi zárat, automata légkondit, kormányról vezérelhetõ 4 hangszórós cédés hifit, ülésfûtést, ködlámpát, színrefújt, elektromosan állítható és fûthetõ tükröket, tetõsínt, alukereket, függönylégzsákot elöl. Mint a JX-A a maga 5 290 000 forintjos cédulájával.

Forrás: [origo]

Képek az ötajtós, benzines Grand Vitaráról

Tényleg nagy, 5 ajtós Grand Vitarába 5 690 000 forinttól huppanhatunk. Az alap JL-A csomag kábé hasonlóképp viszonyul a JLX-A-hoz, mint a 3 ajtósnál, csak itt nem 600, hanem 700 ezer az árkülönbség. Aztán van még egy szint, a JLX-AL 7 090 000-tõl, ebben már kulcsnélküli az indítás, tempomatos, multi- bõrkormányos, 6 hangszórós cédés hifis, navigációs, bõrüléses, xenonlámpás, 17-es alukerekes, közel fullos (még ebbe is csak rendelhetõ az ESP). A négysebességes automata váltó felára 250 ezer forint. Egy automatás, ESP-s Grand Vitara 7 449 000 (+ 75 ezer a metálfényért). A dízel pedig alapból 7 190 000 forint, menetstabilizálósan, kézi váltóval, mindennel 8 millió.

Forrás: [origo]

Képek az ötajtós, dízel Grand Vitaráról

Hát így. Nem olcsó, nem fognak érte tülekedni a népek, de aki ilyen típusú kocsit keres, annak bizony megérheti. Hogy ez a lényeg, fölösleges tovább olvasni? Tán nem, mert a következõ oldalon egymás után foglalkozunk a különbözõ verziókkal - csak automata váltóval nem vezettük a Grand Vitarát. És még mûszaki adatok is várják, hogy átböngésszék õket.


Velük, utánuk

1.6 VVT 4x4 JX-A

Ahogy kell, növekvõ sorrendben teszteltük a Vitarákat. Elõször a "kicsivel", a rövidebbel döngettünk. Õ csak négyszemélyes. A csomagtartója is parány - persze bõvíthetõ, s úgy már egész jól pakolható. Háromajtóssága miatt a hátra be- és onnan kiszállás nem egyszerû. De aki ilyet vesz, nyilvánvalóan sportos, ruganyos, nem probléma neki. Az sem, hogy alig férni el a második üléssorban.

Elöl tágas, kényelmes, összhatásban swiftes. Azaz újsuzukis. Funkcionális. Csinos. Le lehet komorozni a feketeséget, az esti pirosságot meg szeretni, ja. A kormány csak magasságában állítható. Az ülések oldaltartása minimális. Hogy csak pillanatnyi fogyasztásmérés van - a legnagyobb baromság, tényleg, nem is értem. Még mindig nem, pedig már szembesültünk vele vagy tízszer. Na mindegy.

Forrás: [origo]

Képek a háromajtós Grand Vitaráról

Kívülrõl hódító, nagyon trendi. Masszív. Szembõl fõleg kemény. Hátulról már nincs meg ez az erõ, oldalról fura, ahogy a vaskos B oszlopot követõen összetöpörödik a kasztni. Dominálnak a hatalmas kerékjárati ívek, bennük a tesztautón 17-es alukerekek 235-ös gumikkal. Jó nagyok a tükrök. A csomagtérajtó japánosan nyílik, rajta a pótkerék, csak terepjárósan.

De nem az, õ még nem. Összkerékhajtása állandó, de inkább csak rossz útviszonyokra. Terepképessége a kipufogódob hülye elhelyezése miatt is korlátozva. Sebaj, ez a modell úgyis városi használatra lett elsõsorban kitalálva, arra meg tökéletes. Könnyebb vele parkolni, manõverezni, padkázni, átgázolni - a nagyobb hasmagasság, a "bakos" üléspozíció e téren elõny.

Forrás: [origo] Forrás: [origo]

Képek a háromajtós Grand Vitaráról

Az egyhatos VVT- (változtatható szelepvezérlésû) motor nem erõs, de hangos, sokat is fogyaszt (tesztátlag: 12,2 l/100 km). A váltó nem olyan pöpec, mint azt a Suzukitól megszoktuk, csöppet karcos. A kormányzás elég direkt. A futómû feszes. Elöl független, hátul csatolt lengõkaros a felfüggesztés. És a beépített létraváz is segít, állítólag. Hátul a fék nem tárcsa, csak dob, sajna.

Erõsebb benzinessel, dízellel sem kapható a háromajtós Vitara. Ne is hívjuk Grandnak. Mert nem az. Õ egy pofás, helyes kis hobbiautó jó, a JX-A szinten meg már kiváló felszereltséggel, akinek tetszik, vegye. Kéne belõle targa vagy vászontetõs vagy mit tudom én, milyen, azzal még különlegesebb lenne. És máris össze lehetne vetni a Wranglerrel, akár. Jut eszembe, van a Suzukinak még egy Jimny nevezetû kis vagánya is 4 milliótól, hm.

2.0 4x4 JLX-AL

Nagyobb szekrény, ötszemélyes, teljes értékû. Négyállású forgókapcsoló a középkonzolon. 4H közútra 47:53-as nyomatékelosztással, 4H Lockban fixen összezár a két tengely, a 4L Lock a terepfokozat, a kétszeres vonóerõs felezõ (a negyedik az N a vontatáshoz). Szóval tereptechnika. De küszöb, fellépõ, amúgy is keskeny, meg nadrágkoszolós, nem kell, pfuj. Némi odafigyeléssel azért szépen el lehet vele boldogulni az aszfalton túli világban is.

Forrás: [origo]

Képek az ötajtós, benzines Grand Vitaráról

Bent ugye már nem csupán elöl, de hátul is bõven van hely lábnak, vállnak és fejnek is. A csomagtartó ha nem is kifejezetten nagy, de méretes, a második sort fölhajtogatva meg már nagyobb tárgyakat is szállítmányozhatunk. Ezzel a felszereltségi szinttel már bõr is jár ülésfûtéssel meg minden, a kormány csak magasságában állítható. A fautánzat rémes. Rekeszek, fiókok, pohártartók, helyes.

Forrás: [origo]   Forrás: [origo]   Forrás: [origo]

Képek az ötajtós, benzines Grand Vitaráról

A kétliteres benzinmotor nem tûnik erõsebbnek kistestvérénél, nyilván a megnövekedett tömeg miatt. De ugyanolyan hangos, és még többet fogyaszt (tesztátlag: 13,5 l/100 km). Automatával még durvább lehet. Meg lomhább. Dízelt ide!

1.9 DDiS JLX-A

Igen, õ kellett! Ez a nyomaték, ez a 300 Nm, ez a szigetelt kerregés, ez a benzinkútnál (töltõállomáson) mosolygós fogyasztás (tesztátlag: 8,8 l/100 km). Csak el vagyunk kényeztetve, és szeretnénk egy hatodik fokozatot... De így is õ a favorit, mese nincs.

Forrás: [origo]

Képek az ötajtós, dízel Grand Vitaráról

Összességében meg még azt nem tudni, miért nem alap az ESP. Ha másért nem, hát azért kéne, hogy ne éktelenkedjen vakon az a kapcsoló ottan a klíma tekerentyûje alatt.