A hónap autója - 2013.09 - Barna Vitarája






 
Suzuki4x4.hu: Mióta van meg az autó? Hogy került hozzád, miért pont ezt vetted?
Barna: Februárban vettem a Vitarát, szerettem volna egy "mindenre alkalmas", ötszemélyes jármûvet, dízelt, lehetõleg jól felszereltet és normális állapotban.  Közúton és terepen is használható gépet kerestem, az akkori Swiftem nem mindig volt hálás a földutakon tett kirándulások után. Lévén terepjárót szerettem volna, közel húsz éveset, tudtam mire számítsak- nem vártam szalonállapotot. Ez az autó egygazdás, Ausztriából behozott, japán összeszerelésû 1997-es évjáratú, 2 literes Mazda TDi motorral. Elfogadható mennyiségû korrózió és lakkozási hibák mellett valós 180 000 km, klíma és egyéb csiribirik, kulturált belsõ. A korábban megtekintett járgányoknál lényegesen jobb állapota meggyõzött.  
 


 
S: Miért pont Suzuki? Miért pont Vitara?
B: Nem az elsõ Suzukim, de az elsõ terepjáróm. Alapvetõen Pajeroban vagy Discoveryben gondolkodtam. A nemtudomhanyadik rozsdakupac és olajtócsa megtekintése után ez a Vitara útba esett hazafelé jövet. Nem ültem korábban ilyen autóban, a típust sem ismertem. Átnéztük ott, ahol a terepjárók betegek szoktak lenni-elfogadható volt. Mentem vele egy kört, szimpatikus, kezes és kényelmes volt. Még nyári képek voltak róla a hahu-n, és februárt írtunk. Jó alkualap. Tettünk rá egy nekem megfelelõ ajánlatot és eljöttünk. Vagy visszaszólnak, vagy nem. Néhány nap múlva már én voltam a tulajdonos. Véletlenül lettem boldog Vitarás.
 

 
 
S: Mire használod az autót? Hobbi, munka, vagy vegyesen?
B: Legtöbbet a mindennapokban kapja: munkába járástól áruszállításig minden van - havi kétezer kilométert megyek vele, ezért is szerettem volna dízel autót. Ezután jön a hobbi… A vadászat, horgászat, néha egy-egy kirándulás aszfalton kívül. Van, hogy csak úgy kattan valami, és már húzok is le az útról. Ha nincs lehetõség más kikapcsolódásra, jól esik munka után a földeseken hazamenni, nézelõdni, megállni és egy kis friss levegõt szívni.
 

 
 
S: Miket módosítottál az autón?
B: Új fékeket és egy gyári kuplungot kapott. Picit alacsonynak találtam, így került alá egy „alap” futómû emelés pogácsákkal, de az nincs kész teljesen- a gólyalábak fölé még nem került be a toldás, és a gátlók felfogatását is módosítani kellene valahogy, mert kifelé dõlnek az elsõ kerekek. Hátul nem toldottam a lengéscsillapítókat, Opel Astráé került bele. Egyelõre nem vizsgázik rosszul, pedig a legalapabb fajtát vettem.

S: 
Merre jártál eddig az autóval?
B: Tulajdonképp Magyarországon a Tiszától nyugatra nagyon sokfelé jártam vele. Nyaralni is a Vitarával mentünk Horvátországba. Terepen megfordultunk vele a tavaszi Suzuki4x4 túrán, jártunk a somogyi dombok között és a Geresdi- dombságban is. Többnyire egyedül autózom, ezért kockázatosabb helyekre nem megyek inkább. 
 

 
S: Mik a további terveid?
B: Elsõsorban rendbe szeretném tenni a karosszéria alját és az alvázat. Sajnos itt a kóklerság áldozatává vált az autó, lefújták rücsivel a rozsdát. Így kétszer annyi a munka vele… Idén csak foltozás lesz, a többit majd jövõre. A motor jól muzsikál, és nem fogyaszt sokat, de tél elõtt még szeretném átnézetni a porlasztókat, adagolót és egy kompresszió-mérést is csináltatok majd. Ha mûszakilag minden rendben van, akkor gondolkodom további módosításokban. A snorkel az elsõk között lesz, mert gyakorlatilag sebességtõl függetlenül egy húszcentis pocsolyából is képes vizet löttyinteni a légszûrõház aljába, nem örülnék, ha a szûrõ utánra is jutna belõle. Vagy valami terelõ ki van szedve/rohadva az autó elejébõl, vagy a konstrukció hibás.  Az elkopott kuplungszerkezetet és tárcsát megtartottam, kevlározva kerül majd vissza, ha a mostani megadta magát. Szeretnék egy csörlõt, nagyban növelné a biztonságérzetem terepen. Addigra esedékes lesz egy garnitúra új gumi is, és ha már nagyon nem tudok mit kezdeni magammal beépítek egy ProComp emelõszettet. Alapvetõen nem akarom nagyon „offroadosítani”, amíg a hétköznapokban is folyamatosan használom. (Ja. Csak snorkel, kevlárkuplung meg csörlõ :D ) 
 

S: 
Mennyire vagy megelégedve az autóval? Vennél újra Vitarát?
B: Nálam nagyon bevált, mindenest akartam és erre a célra meg is felel. Február óta több mint 15000 km-t mentem vele, és a kötelezõ szervizek miatt vagy 3 hetet állt is…
Minden karbantartást rendesen kap könyv szerint, 5000 km után olajcsere, stb. Az alkatrészárak nem sokkolóbbak, mint mondjuk egy Pajero esetében. A beszerzése kicsit bonyolultabban indult. Voltak kalandok... A márkaszervizben például azt mondták, hogy Peugeotból vagy Renaultból válasszak, mert Mazda dízel nincs, vagy valami kókányolás lehet csak. Mára már megvan a forrás, ahonnan azt hozzák, ami kell és az utóbbi idõben stimmelt is minden. Nem tartom veszélyesebb játéknak, mint egy benzinest, fõleg ha valaki sokat használja.
 

Hogy vennék-e újra… Ugyanabból a szemszögbõl megközelítve igen, csak immár tudatosan keresném. Jobb lenne csak második autónak, viszont akkor már egy 1.6 ponyvatetõs. Ha már második autó, akkor lehet, hogy nem is Vitara, hanem Samurai vagy Jimny lenne, hiszen nem kellene ennyi kompromisszumot kötni a közúti használat miatt... 
 

Ha szeretnéd te is bemutatni az autódat, keress minket az info@suzuki4x4.hu címen!