A hónap autója - 2013.09 - Barna Vitarája






 
Suzuki4x4.hu: Mióta van meg az autó? Hogy került hozzád, miért pont ezt vetted?
Barna: Februárban vettem a Vitarát, szerettem volna egy "mindenre alkalmas", ötszemélyes járművet, dízelt, lehetőleg jól felszereltet és normális állapotban.  Közúton és terepen is használható gépet kerestem, az akkori Swiftem nem mindig volt hálás a földutakon tett kirándulások után. Lévén terepjárót szerettem volna, közel húsz éveset, tudtam mire számítsak- nem vártam szalonállapotot. Ez az autó egygazdás, Ausztriából behozott, japán összeszerelésű 1997-es évjáratú, 2 literes Mazda TDi motorral. Elfogadható mennyiségű korrózió és lakkozási hibák mellett valós 180 000 km, klíma és egyéb csiribirik, kulturált belső. A korábban megtekintett járgányoknál lényegesen jobb állapota meggyőzött.  
 


 
S: Miért pont Suzuki? Miért pont Vitara?
B: Nem az első Suzukim, de az első terepjáróm. Alapvetően Pajeroban vagy Discoveryben gondolkodtam. A nemtudomhanyadik rozsdakupac és olajtócsa megtekintése után ez a Vitara útba esett hazafelé jövet. Nem ültem korábban ilyen autóban, a típust sem ismertem. Átnéztük ott, ahol a terepjárók betegek szoktak lenni-elfogadható volt. Mentem vele egy kört, szimpatikus, kezes és kényelmes volt. Még nyári képek voltak róla a hahu-n, és februárt írtunk. Jó alkualap. Tettünk rá egy nekem megfelelő ajánlatot és eljöttünk. Vagy visszaszólnak, vagy nem. Néhány nap múlva már én voltam a tulajdonos. Véletlenül lettem boldog Vitarás.
 

 
 
S: Mire használod az autót? Hobbi, munka, vagy vegyesen?
B: Legtöbbet a mindennapokban kapja: munkába járástól áruszállításig minden van - havi kétezer kilométert megyek vele, ezért is szerettem volna dízel autót. Ezután jön a hobbi… A vadászat, horgászat, néha egy-egy kirándulás aszfalton kívül. Van, hogy csak úgy kattan valami, és már húzok is le az útról. Ha nincs lehetőség más kikapcsolódásra, jól esik munka után a földeseken hazamenni, nézelődni, megállni és egy kis friss levegőt szívni.
 

 
 
S: Miket módosítottál az autón?
B: Új fékeket és egy gyári kuplungot kapott. Picit alacsonynak találtam, így került alá egy „alap” futómű emelés pogácsákkal, de az nincs kész teljesen- a gólyalábak fölé még nem került be a toldás, és a gátlók felfogatását is módosítani kellene valahogy, mert kifelé dőlnek az első kerekek. Hátul nem toldottam a lengéscsillapítókat, Opel Astráé került bele. Egyelőre nem vizsgázik rosszul, pedig a legalapabb fajtát vettem.

S: 
Merre jártál eddig az autóval?
B: Tulajdonképp Magyarországon a Tiszától nyugatra nagyon sokfelé jártam vele. Nyaralni is a Vitarával mentünk Horvátországba. Terepen megfordultunk vele a tavaszi Suzuki4x4 túrán, jártunk a somogyi dombok között és a Geresdi- dombságban is. Többnyire egyedül autózom, ezért kockázatosabb helyekre nem megyek inkább. 
 

 
S: Mik a további terveid?
B: Elsősorban rendbe szeretném tenni a karosszéria alját és az alvázat. Sajnos itt a kóklerság áldozatává vált az autó, lefújták rücsivel a rozsdát. Így kétszer annyi a munka vele… Idén csak foltozás lesz, a többit majd jövőre. A motor jól muzsikál, és nem fogyaszt sokat, de tél előtt még szeretném átnézetni a porlasztókat, adagolót és egy kompresszió-mérést is csináltatok majd. Ha műszakilag minden rendben van, akkor gondolkodom további módosításokban. A snorkel az elsők között lesz, mert gyakorlatilag sebességtől függetlenül egy húszcentis pocsolyából is képes vizet löttyinteni a légszűrőház aljába, nem örülnék, ha a szűrő utánra is jutna belőle. Vagy valami terelő ki van szedve/rohadva az autó elejéből, vagy a konstrukció hibás.  Az elkopott kuplungszerkezetet és tárcsát megtartottam, kevlározva kerül majd vissza, ha a mostani megadta magát. Szeretnék egy csörlőt, nagyban növelné a biztonságérzetem terepen. Addigra esedékes lesz egy garnitúra új gumi is, és ha már nagyon nem tudok mit kezdeni magammal beépítek egy ProComp emelőszettet. Alapvetően nem akarom nagyon „offroadosítani”, amíg a hétköznapokban is folyamatosan használom. (Ja. Csak snorkel, kevlárkuplung meg csörlő :D ) 
 

S: 
Mennyire vagy megelégedve az autóval? Vennél újra Vitarát?
B: Nálam nagyon bevált, mindenest akartam és erre a célra meg is felel. Február óta több mint 15000 km-t mentem vele, és a kötelező szervizek miatt vagy 3 hetet állt is…
Minden karbantartást rendesen kap könyv szerint, 5000 km után olajcsere, stb. Az alkatrészárak nem sokkolóbbak, mint mondjuk egy Pajero esetében. A beszerzése kicsit bonyolultabban indult. Voltak kalandok... A márkaszervizben például azt mondták, hogy Peugeotból vagy Renaultból válasszak, mert Mazda dízel nincs, vagy valami kókányolás lehet csak. Mára már megvan a forrás, ahonnan azt hozzák, ami kell és az utóbbi időben stimmelt is minden. Nem tartom veszélyesebb játéknak, mint egy benzinest, főleg ha valaki sokat használja.
 

Hogy vennék-e újra… Ugyanabból a szemszögből megközelítve igen, csak immár tudatosan keresném. Jobb lenne csak második autónak, viszont akkor már egy 1.6 ponyvatetős. Ha már második autó, akkor lehet, hogy nem is Vitara, hanem Samurai vagy Jimny lenne, hiszen nem kellene ennyi kompromisszumot kötni a közúti használat miatt... 
 

Ha szeretnéd te is bemutatni az autódat, keress minket az info@suzuki4x4.hu címen!