A hónap autója - 2013.03 - Dzsipu Samurai Longja





 
Suzuki4x4.hu: Mióta van meg az autó?
Dzsipu: 2008 decemberében kaptam a DZSIPU-t. Ez úton is köszönet és hála illeti szüleimet. Az autó 1999-es évjáratú, spanyol összeszerelésű, de japán 1.3i motoros Long, dupla hardtop tetővel és gyári bukócsővel. 
 
S: Hogyan került hozzád, miért pont ezt vetted?
D: A hasznaltauto.hu-n láttam meg, és szerelem volt első látásra. Egy kereskedésben volt, Ausztriából behozott autóként. Látszott rajta, hogy előttem is volt gazdája. A motornak hidegen dízelhangja volt, de olyan Samurai-t szerettem volna, ami benzines, SZGK, cabrio és Long. Ez így egy unikum, ezért nem néztem másikat.


 
S: Miért pont Suzuki? Miért pont Samurai? Ráadásul miért pont Long?
D: Volt egy SJ410 pickup terepjáróm (TGK), amivel off-road versenyeztem. Engem meggyőzött, a nagy terepjárókat pedig legyőzte, innen a szerelem a Suzuki terepjárók iránt. Vágytam arra, hogy a hétköznapokban is Samuraijal járjak, viszont erre az első Samuraiom már hatóságilag és egészségügyileg sem volt megfelelő. Az utcai Samuraiból is szerettem volna kihozni a maximumot, ezért lett Long. Ez a legnagyobb rakterű, amellett hogy SZGK. 

S: Idehaza kevesen ismerik a Long verziót. Tudnál nekünk mesélni az előnyeiről és hátrányairól? Milyen az alkatrészellátás hozzá?
D: A „B” oszlop és a hátsó kerékjárat után van hosszabbra hagyva, mint a rövid Samu, valamint az alváz is ugyanezeken a pontokon van hosszabbítva. Ettől függetlenül a hátsó üléssor pontosan ugyanolyan távolságra van elhelyezve az elsőtől, mint a hagyományos SJ-ben. Így a kerékjárati ívnek a felénél osztozik az utastér és a csomagtér. Viszont józan paraszt ésszel, a hátsó ülések hátrébb szerelésével, lehet növelni a lábteret minőségileg, úgy hogy még bőven marad raktér is. A SZGK Longokban a hátul ülőket körben bukócső védi, aminek az érdekessége, hogy előrefelé van megtámasztva. Ha egymás mellé állítunk egy rövid és egy hosszú Samurait, akkor a rövid a hosszúnak pontosan a hátsó tengely közepéig ér, tehát jobban pakolható, ez mindenképpen előnyére szolgál.


 
A Long erőátvitelben pontosan olyan, mint a hagyományos Samurai. Nem gyengébb, de nem is erősebb. Nehezebb, mert 1005 kg az önsúlya, de ezt a többletet még az 1.3-as motor sem veszi észre. Terepen hátránya egyértelműen a hossza, a tengelytáv miatt hamarabb felülhet a közepe, és a hátsó terepszög is kisebb, ezért könnyebben megakadhat. Ezt azzal lehet visszaállítani az eredetire, hogy levágják az alváz és a karosszéria nyúlványait, mivel a benzintartály a híd mögött van, mint a rövidben, így egyforma lehet ezzel a módosítással a terepszög a két verziónál - de nem azért vesz valaki Longot, hogy megkurtítsa. Viszont vannak helyzetek, amikor terepen előnyére szolgál a hossza, ilyen például a nyomvályús saras úton való haladás. Itt nem fordul keresztbe, mint a rövidebb, és a „siratófalakra” is biztonságosabban, illetve biztosabban halad felfelé a kis testvérénél. Közúton ez már kettőt döccen, ha kátyúba hajtunk. A kanyarokban stabilabban fordul, így nagyobb benne a biztonságérzet.
Az alkatrészellátás pontosan ugyanolyan jó, mint bármilyen más Samurainál, vagy SJ-nél. Minden egyes alkatrész megegyezik a két fajtánál, kivéve a hátsó kardán, a hátsó kipufogódob és a kézifékbovden. De ezeket is lehet kapni bontottat is és újat is egyaránt. Nekem a hátsó fékdob volt még különböző a többiétől, mert a spanyolok kicsinyelték a japán méreteket, ezért azt megnövelték. Én pedig japánosítottam, mert azt egyszerűbb szervizelni és karbantartani. 


 
S: Mire használod az autót? Hobbi, munka vagy vegyesen?
D: A Samurait mindenre használom. Ez az ünneplő és a munkás autóm is. Feleségemmel együtt teológusok vagyunk Sárospatakon. Patakról Bagamérba vagy Nagydobosra, néha Budapestre utazunk a családhoz. A Debreceni Egyetem Különleges Orvos- és Mentőcsoportjának tagjaiként tanyákon élő hátrányos helyzetű embereknek szállítunk orvosokat, gyógyszereket, élelmiszereket, ruházatokat, és mindenféle adományokat. Az off-road versenyzésből mára már csak trophy maradt résztvevőként, de a régi motorosokkal együtt rendezünk versenyeket Debrecen környékén, valamint baráti túrákra összeállunk és egy-egy hétvégén jókat autózunk. Továbbá képes vagyok saját magam szórakoztatására is, ilyenkor egyedül terepezek, és engedem, hogy leszálljon a lila köd.


 
S: Miket módosítottál az autón?
D: Először a repedt dugattyút cseréltem ki, ami a dízelhangot keltette a benzines motorban. Kapott négy új dugattyút, teljes motor- és vezérlés-felújítást. Kicseréltem a kuplungot egy Sachs kuplungra, ha már szét volt szedve, és a longságát orvosolva egy teljes Old Man Emu futóművet kapott. Ha már emelés, akkor szélesítés is, egy 7”-os -25 ET számú Borbet felnivel, melynek különlegessége, hogy gyárilag ezüst-arany fényezésű, erre most került egy BF Goodrich Mud-Terrain KM2-es gumi 215/75R15 méretben. A fogyasztás csökkentése érdekében egy AVM szabadonfutó került beépítésre, és a katalizátort egy Bosal kipufogórendszer váltotta fel. A műanyag lökhárítókat gyári fém lökhárítóra cseréltem, elöl két „munkalámpával” kiegészítve, hátulra egy holland vonóhorog került. A pickupot lebutítva adtam el, a megmaradt extrákat a Long örökölte: OMP ülések, MOMO kormány, Pioneer hifi, méterszámláló (magyar termék). Végső simításként vettem egy Klokkerholm tankot, amit Brilla4x4 páncél véd, és egy Hella hűtőt Aisin vízpumpával. 2010-ben két küszöb és négy sárvédő szélesítés csere, javítás, fényezés és alvázvédelem történt. A további rozsdásodás ellen kivettem a gyári kárpitot, és rücsivel fújtam le cserébe. Télen gyári hótálca, sómentesítés és garázs óvja a karosszériát. A motort és a hajtást rendszeresen karbantartom (olaj, szűrő, szilent, kereszt, szimering, fék alkatrészek stb.).


 
S: Merre jártál eddig az autóval?
D: 90.000 km-rel került hozzám, most 170.000 km van benne. Mindenhová ezzel megyek, de voltam vele ÉMOE versenyeken, DEKOM programokon, rendezőként a Derecske Kupa terepralin, nyaranta cabrióvá alakítva :)
 
S: Mik a további terveid?
D: Szeretnék egy Brilla4x4 kardános csörlőt.


 
S: Mennyire vagy megelégedve az autóval?
D: Számomra az autó itt kezdődik, de itt is ér véget. Nem vágyom másra. Ez az igazi terepjáró. Szeretek vele közúton is gurulni, mert mindig utána fordulnak, terepen pedig mindig kellemes meglepetéssel szolgál. Soha nem okozott még csalódást.

S: Vennél újra Samurait?
D: Igen, de csak második autónak, e mellé!


Ha szeretnéd te is bemutatni az autódat, keress minket az info@suzuki4x4.hu címen!